2011. március 6., vasárnap

Harkály itt, harkály ott és harkály mindenütt.

Régi ismerősöm, egy tojó
A mögöttünk álló héten két harkály kísérte végig a mindennapok álmosabb perceit. Egyikük a már jól ismert zöld küllő (Picus viridis) volt és vége egy pompás hímet is lencsevégre tudtam venni, harkály társa pedig egy csodálatos közepes fakopáncs (Dendrocopos medius) volt, amely egy új egyed az általam megfigyelt madarak között.

Látod a piros bajszomat, én egy hím vagyok!



 A hétközi napok megszokott vendége már hosszú hónapok óta egy zöld küllő tojó, de hím példányhoz még nem volt szerencsém, egészen szombat délutánig, amikor is a tóalmási kastélyban az egyik úgy 150 éves fa tetején meg nem pillantottam egy zöld küllő formájú mozgó árnyra lettem figyelmes. Csak miután lefotóztam bizonyosodtam meg barátunk kilétéről, nem volt ő más mint egy piros-bajuszos hím.

Sétánk közben találkoztunk még egy szorgalmasan dolgozó-kutató fakusszal, kire Zsófi lányom lett figyelmes.
Sorry, hogy bemozdultam!

Már sok új meglepetésre nem is számítottam, amikor is haza felé vettük volna az irányt, de nem így történt, egyszer csak 3 hatalmasnak tűnő  madár jelent meg a fejünk felet. Nem volt könnyű őket a sűrű ágak között sem megfigyelni, sem lefényképezni, de szerencsénkre sikerült, nem voltak ők mások mint két udvarló zöld küllő hím és egy kedves tojó akinek nagy bizonnyal nagyon tettszett ez a kis szerepjáték.
Hé kedves, a tavasz neked is oly édes!?

Ki van odalent?
..és még nem volt vége, ahogy ők tovaszálltak, megérkezett egy új számomra újdonságnak számító madár egy közepes fakopáncs. Ahogy megpillantottam piros fejtetőjét és tudván, hogy már a nyár és az ősz is messze mögöttünk van, (mivel ilyenkor a nagy és balkáni fakopáncsok fiatal példányai is hasonló sapkát hordanak)  biztos voltam benne, nem lehet ő más mint egy közepes fakopáncs. Hosszú percekig sikerült figyelnek ahogy ágról-ágra szállva kutat az ágak repedéseiben.

Ott abban a repedésben biztos..

..oda is röppenek.





10 megjegyzés:

  1. Szia!
    Jók lettek a képek nagyon!! :))
    Én nemrég fedeztem fel két új madárkát, az egyik már régóta járt hozzánk, de nagyon sokat nem mutatott magából, eleinte azt hittem, hogy egy fiatal vörösbegy, mert úgy olvastam, hogy a fiataloknak még nem alakult ki a vörös begyrész, de ma kiderült, hogy ki is járt hozzánk már régóta...egy ökörszem!! :)) alig hittem el, hogy valaha látok, és nem hittem, hogy ez pont a kertben lesz!
    A másik pedig csak egy-két pillanatra mutatta magát, és úgyfest, hogy egy erdei szürkebegy tette nálunk tiszteletét :))
    Hamarosan vége a télnek.. kicsit szomorú vagyok mi lesz velem ezután?!?
    Nyáron is etethetem majd a madarakat? Te már tapasztaltabb vagy ilyen téren gondolom,szerinted mikor kell kihagyni egy kis időre, amikor költenek? És ha nyáron lehet őket etetni, mennyivel kell más jellegű étkeket kihelyezni a madárkáknak?
    Előre is köszönöm a segítséged!! :))
    Erika

    VálaszTörlés
  2. Szia :-)
    Zöld küllőhöz sajnos még nem volt szerencsém. Nálunk a nyáron kivágtak pár öreg fát, azokon dolgoztak a fakopáncsok, pedig olyan jó volt őket hallgatni :-)
    Az udvarlós jelenet jó lehetett, hogy pont elcsíptétek ;-)
    Vasárnap a szép napsütésben a rigók daloltak, sajnos pár óra múlva a hófúvásban torkukra akadt a dallam :-(
    csipike

    Erika! A jó időben nem kell őket etetni. Itatót viszont feltétlen tegyél ki nekik, jobban értékelik ha vízzel segíted őket a meleg napokon és továbbra is állandó vendégeid lesznek ;-)

    VálaszTörlés
  3. Szia csipike!

    Köszönöm a segítségedet, valahol éreztem, hogy ez lesz a helyes válasz a kérdésemre, de reménykedtem hátha.. :) biztos tudod, hogy van ez :D
    Az itatót jól ki kell majd találjam, hogy hova, mert ugye ez sem szabad eldugni, hogy a madarakat nehogy meglepi érje, viszont a fűre nem szívesen helyeznék állványt, nehogy alatta elrohadjon a fű...esetleg tipp, hogy hogyan lehetne? Előre is köszönöm!! :)
    Erika

    VálaszTörlés
  4. Szia Erika! Nekem ablakpárkányon van kint persze rögzítve nehogy leboruljon 2 laposabb ételdoboz. Ablakba csak akkor tedd, ha nem idegesít, hogy összefröcskölik.
    Nem tudom milyen kerted van, milyen növényekkel, de arra vigyázz hogy bokor vagy fa legyen közelbe ahová menekülhetnek, mert nedves tollal nem tudnak repülni.
    Szerintem egy ilyen függő virágalátétes itatót akár fa ágra is lehet akasztani, 3 lukba fűzve akasztó és kész is...kép ötlet - http://madardaloskert.hu/madaritatok/4694-madaritato-fugg.html
    A másik linken hasznos tanácsokat olvashatsz - http://kertitanacsado.hu/kert/madarbarat-a-kerted
    csipike

    VálaszTörlés
  5. Szia Erika!
    Csipikének írásai szinte mindent elmondana és csak ismételni tudnám. Amit én hozzátennék az az etetéssel kapcsolatos saját véleményem, amely az évek során megfigyelt dolgokból szűrtem le. Lehet , hogy sok madarász nem értene mindennel egyet velem. ..de a madarak ösztön lények és miért is jönnének az etetőre (esetenként a veszélybe) ha a természet ad nekik bőven. De mi van azokkal a madarakkal akik magevők és áprilisban még nincsen mag, hisz januárban sem volt,hisz még nem termett új, csak nálunk az etetőkben. Itatót nekem a párom készített ezt láthatod néhány bejegyzésben. De most nemrég készítettem néhány képet egy fürdőző verébről. nemsokára közlöm.
    Péter

    VálaszTörlés
  6. Szia Péter! Bocs hogy így belekontárkodtam :-)
    Az etetés nálam is, a novemberi fagyokkal kezdődik és az áprilisi rügyfakadásig tart mikor kezd zöldülni a természet, hasonlóan gondolva mint ahogy leírtad ;-)
    csipike

    VálaszTörlés
  7. Szia Csipike!
    Dehogy haragszom!
    Minden alkotó hozzászólás csak segíti közös hobbink még jobb megismerését. Tetszenek a megjegyzéseid! Egyediek.
    Péter

    VálaszTörlés
  8. Sziasztok csipike és Péter!
    Köszönöm a tanácsokat, megfogadom őket, bár az itatás és fürdőcentrum kialakítása majd még némi utánanézéssel fog járni, mert tényleg nem tudom melyik lesz a megfelelő... amin most az etető van az alá rengeteg benti virág fog majd kerülni ezért oda nem fér, egy másik fától meg sajnos meg kell válnunk, úgyhogy most fa szűkében leszünk, párkányon szintén virágok gubbasztanak majd...ahhh, na majd megnézem mi lehetne a jobb.
    Úgy voltam vele, hogy most fel van még viszonylag töltve az etető, és mivel jobb lesz az idő, ezért hagyom az utánatöltést, de meggyőztetek, és addig amíg bogárkák meg bogyók nem lesznek a fákon addig rakok ki, bár már bőven kevesebb fogy.
    Erika

    VálaszTörlés

Gyurgyalag pár

Gyurgyalag pár

Én mint madárbarát...