2010. február 27., szombat

Fészekodú készítés II.




Nyitott fészekodú
Házi rozsdafarkúnak, rigóknak...

A nyitott fészekodúkba mérettől függően, előszeretettel fészkelnek a házi rozsdafarkúak, a szürke légykapók és a feketerigók, de más énekesmadarak is elfoglalhatják, mint például a vörösbegy és az ökörszem. Én egy 15x 15 cm alapterületű és 20 cm magas etetőt készítettem, mely méret több madárnak is megfelel. 



Kihelyezés: a megszokott fészkelőhelyekhez hasonló területre tegyük a háznak, a kertnek azon részére, ahol a madár normál körülmények között is költene. Pl. a házunk gerendáin, párkányain rakja fészkét a házi rozsdafarkú. Nem minden esetben népesítik be már az első évben a madarak, de számos faj évente több fészekaljat rak, így nyár közepéig reménykedhetünk. 


Sok sikert az elkészítéséhez és benépesítéséhez!

10 megjegyzés:

  1. Köszönöm,hogy ellátsz tanácsokkal!!!!

    VálaszTörlés
  2. Szia Mammka!
    Ezért már érdemes volt!:)

    VálaszTörlés
  3. Apósom a Bakonyban lakik. Náluk minden évben sok rozsdafarkú fészkel. Sajnos tavaly nagyon kevés fióka tudott felnőni,a nyestek dézsmálták meg a tojásokat :-(( Pedig olyan magasan voltak a fészkek, de így sem lehetett kivédeni....

    VálaszTörlés
  4. Szia Pepi!

    Nálunk évek óta fészkelnek a tető gerendáin és kiszögelésein. Tavaly két fészek aljat történéseit is sikerült nyomon követnünk. Remélem ez így lesz idén is. A tél folyamán én is láttam menyét félét a ház környékén, remélem..

    VálaszTörlés
  5. Érdekes, nálunk tavaly "rendes" cinkének való fészekben költöttek a rozsdafarkúak. Igaz, oldalt, alul is van rajta egy kis vészkijárat. Kétszer költött, de a második fészekalj utolsó fiókája sajnos elpusztult a fészekben, nem tudom, mi lehetett a baj :(

    VálaszTörlés
  6. Szia Metikus!
    Ez tényleg érdekes, de a természet kiszámíthatatlan. Nálunk néhány éve az oszlop és gerenda találkozásánál úgy 5x12 cm-es résben költöttek. Mindig azon izgultam hogy leesnek. De sikeresen kirepültek.

    VálaszTörlés
  7. Van egy, pontosan ilyen paraméterekkel rendelkező, zöld, masszív műanyag dobozom. Az ilyen dobozok átfazonírozásával is készíthetek madárodút? Nem baj, ha műanyag?

    VálaszTörlés
  8. Szia Ági!
    Az a zöld masszív műanyag doboz pont megteszi. nem probléma a műanyag, a kontinens más régióiban lehet vásárolni erős műanyagból készült tartós és mutatós odúkat! Ha megcsináltad, kérlek jelezd! Érdekel!!!

    VálaszTörlés
  9. Jónapot kívánok!
    Én is helyeztem ki,egy speckó saját készítésű C odút,Házi rozsdafarkúnak.Nagyon jó mert tavaj is voltak rozsdafarkúak, és most március 24.-én megjötekk újjra Afrikából!Nagyon szeretném ha befészkelne az odumba.Az odut jó helyeztem el, Kelet fele néz nem tűzi a nap!
    Egy pár infót szeretnék megtudni magától,a tapasztalatokról.Mikor fogalaták el az odút?Mikor kezdtek el fészket rakni,és mikor fejezték be?Mikor volt a kotlás/költés?Mikor repültek ki a fiókák?Ha megtalálják az odút akkor biztosan beköltöznek?
    Nagyon megköszöném ha ezekre tudna választ adni!
    Jah és mégegy kérdés melyik a tényező a fontosabb,hogy ne süse a nap vagy hogy nem fújja a szél??
    Üdv.:Marci

    VálaszTörlés
  10. Szia Marci!
    Bocs a késői reakcióért, nem nagyon jutottam blog közelbe.
    Sok és összetett kérdéseidre megpróbálok egyszerűen válaszolni, bár kérdéseidben szinte mindig ott a válasz.
    Nálunk általában április közepén kezdik meg fészkeiket építeni(nem mindig az odút választják), nem véletlen a többes szám, gyakran építenek áll fészkeket megtévesztésként.
    Az irány szerintem mindegy a helyi határozhatja meg, szél iránya és a tűző nap.
    Költeni általában 2 szer szoktak április vége és június, hogy legyen elég idő felnevelni őket.
    Üdv
    Péter

    VálaszTörlés

Gyurgyalag pár

Gyurgyalag pár

Én mint madárbarát...